Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
gaameer
Gennin
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 1128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 19:49, 24 Sty 2009 Temat postu: Pixel Art :) |
|
Czyżby istniał do tego lepszy dział? XD Praktycznie każdy patrzący na bronie z Tibii/Margonem twierdzi iż są to gówna wykonane w paincie, co do wykonania w paincie mają rację, ale czy zdawali sobie sprawę ile z tym roboty?
Zamieszczę ogólne informacje o "sztuce" zwanej Pixel Art, potem dodam trochę moich pracek.
Pixel art - Pixel art jest sposobem tworzenia grafiki rastrowej za pomocą programów pozwalających na edytowanie obrazów na poziomie pojedynczych pikseli (np. MS Paint, Paint Shop Pro, GIMP).
Ograniczenia:
W pixel arcie zwykle korzysta się z niewielkich palet kolorów. Wynika to z historii zastosowań pixel artu na urządzeniach o ograniczonych możliwościach, takich jak starsze konsole do gier lub telefony komórkowe.
"Czyste" pixel arty są z założenia rysowane piksel po pikselu bez używania filtrów. Większość osób uważa, że można korzystać z narzędzi rysujących gotowe kształty jak elipsy, prostokąty i linie oraz używać wypełnienia. Używanie filtrów, takich jak automatyczny antyaliasing powszechnie uważane jest jednak za niedopuszczalne. Pixel art wyróżnia się bowiem sposobem rysowania, a nie jego efektem.
Obrazy, które nie są rysowane zgodnie z zasadami pixel artu, ale wyglądają jak pixel art nazywane są oekaki. Jednak często, aby przyśpieszyć proces tworzenia grafiki do gier, tworzy się takie obrazy. Dzięki temu, przy mniejszym nakładzie pracy można uzyskać taki sam, lub nawet lepszy efekt.
Techniki rysowania:
Często używanymi technikami jest ręczny antyaliasing i dithering. Antyaliasing to nic innego jak wygładzanie wszelkich ostrych (pixelowych) krawędzi. Wymaga on wysokich umiejętności od grafika. Natomiast dithering, który można nazwać "gładkim cieniowaniem", to mieszanie ze sobą kolorów poprzez naprzemienne umieszczanie ich obok siebie. Robi się tak, aby uzyskać efekt większej liczby kolorów. Kiedyś był on używany z konieczności - dzisiaj świadczy o umiejętnościach grafika.
Lineart:
Rysowanie pixel artu w przeważnej większości przypadków rozpoczynane jest stworzeniem lineartu, czyli pixel artu który nie zawiera kolorów, jedynie czarne kontury. Dzięki niemu możemy zobaczyć jak wygląda nasze dzieło jeszcze bez żadnych efektów. Pokolorowany lineart ułatwia używanie różnych technik, łatwiej opanować tworzenie obrazu. Rysowanie bez niego sprawia niektórym bardzo wiele problemów.
Zapis i kompresja:
Pixel arty zwykle zapisuje się w formatach nie obniżających jakości obrazu, takich jak PNG i GIF. Z pewnością nieodpowiednim do tego celu formatem jest JPG, który (często mimo większej objętości) w znacznej mierze obniża jakość obrazka. Jednakże należy zachować ostrożność przy zapisywaniu w formacie GIF, ponieważ niektóre programy kompresują kolory do palety podstawowej, co jest bardzo niepożądanym efektem, gdyż psuje naszą paletę kolorów.
Kategorie:
Pixel art jest zwykle dzielony na dwie kategorie: izometryczny i nie-izometryczny. Izometryczne pixel arty rysowane są w rzucie izometrycznym. Jest to zabieg często spotykany w grach, aby stworzyć wrażenie grafiki 3D bez konieczności generowania jej przez komputer. Z zasady w izometrii korzysta się z kąta nachylenia 30 stopni, ale w przełożeniu na piksele daje to efekt nierównej linii. Aby temu zapobiec najczęściej stosuje się stosunek 1:2, który wyraża się w kącie około 26.565 stopni (arctg 0.5).
Nie-izometrycznym pixel artem jest każdy, który nie zalicza się do kategorii izometrycznego. Są to obrazki, w których zastosowano widok np. z góry, z boku, od przodu, od dołu.
Wykorzystanie:
Pixel art był dawniej bardzo często wykorzystywany w grach komputerowych i konsolach do gier. Obecnie stosowany jest najczęściej w grach strategicznych ze względu na dużą ilość obiektów na ekranie. Jest on używany również w telefonach komórkowych oraz na innych platformach sprzętowych posiadających ograniczenia liczby kolorów i rozdzielczości ekranów.
Wiele ikon może być także uznanych jako pixel arty. Szczególnie często stosuje się ten rodzaj grafiki przy mniejszych rozmiarach, takich jak 16x16 i 24x24. Jeszcze kilka lat temu większość ikon powstawała, w pewnym stopniu, na zasadzie pixel artu, głównie przez ograniczenia względem kolorów. Teraz jednak, 32 bitowa grafika sprawia, że takie ikony spotykane są coraz rzadziej.
-----------------------------------------------------
To koniec jeśli chodzi o informacje, z innej perspektywy Tibia wygląda na bardziej "zaawansowaną", nie? XD
Tu macie wiele ciekawych wyjaśnień dotyczących cieniowania, Lineartu, o ile nikomu nie przeszkadza english sub XD
[link widoczny dla zalogowanych]
I tak jak obiecałem, 3 moje pracki:
Warto coś więcej wiedzieć zanim będziemy krzyczeć: "LOL LEPSZOM GRAFIKE OD TEJ W TIBII ROBIE W GIMP 2!!! HAHA" ;p
Jak się podoba pochwal pan(i) posta XD
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Onizuka
Admin ludu
Dołączył: 02 Cze 2007
Posty: 3263
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 20 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 19:55, 24 Sty 2009 Temat postu: |
|
kiedyś bardzo prężnie zajmowałem się rysowaniem czegoś takiego, jako że kuzyni znają się dobrze na c++ i robili grę "Rekmos" może gdzieś coś w internecie znajdziecie o tym jak wam zależy. No i ja pracowałem na etacie (bezpłatnym ;/) głównego grafika a wszystko co rysowałem było właśnie tą techniką rysowane, postaram się w najbliższym czasie umieścić kilka, kilkanaście moich prac xP
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
gaameer
Gennin
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 1128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 20:12, 24 Sty 2009 Temat postu: |
|
Aktualnie też robię grę, ale póki co projekt podupada ;/ Mało rąk do pracy.. Ja zaczynam łapać lenia.. I figa z makiem ;p
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Onizuka
Admin ludu
Dołączył: 02 Cze 2007
Posty: 3263
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 20 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 20:17, 24 Sty 2009 Temat postu: |
|
nie chciało mi się tych białych boków ucinać wystarczy że musiałem różowe tło usuwać z wszystkich prac wklejając je na osobny arkusz xD (róż była stosowana jako kolor przezroczysty xD)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
gaameer
Gennin
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 1128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 20:21, 24 Sty 2009 Temat postu: |
|
Ten płonący miecz(?) ma dziwne cieniowanie, tak jakbyś się do ostrza nie dobierał xD Nieźle.. Imho ta czerwono niebieska rybka, palma i książeczka religijna wygląda jak "na odwal się" ;p Ale szafki Ci fajnie wychodza, Ja zawsze miałem problemy z izometrycznymi ;/
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Onizuka
Admin ludu
Dołączył: 02 Cze 2007
Posty: 3263
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 20 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 20:26, 24 Sty 2009 Temat postu: |
|
a tak apropos w czym robisz tą grę? jaki gatunek ? jeśli potrzebujesz kogoś na jakieś stanowisko, w wolnej chwili mógł bym pomóc ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
gaameer
Gennin
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 1128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 20:33, 24 Sty 2009 Temat postu: |
|
Gatunek rpg, gra robiona jest rm XP. Program wydaje się łatwy w obsłudze.. Ale żeby wyszła z tego niezła gra niestety nie można jechać po rtp i podstawowych skryptach ;/
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|